fredag 17 oktober 2014

Marongas hörna

 Maronga - glädjespridaren!

Trevliga betydelsefulla traditioner och mötesplatser

En sak jag verkligen uppskattar med hösten, förutom den friska luften och de vackra färgerna i naturen, är vardagens sköna lunk . Det är härligt med sommar, men jag (och jag är nog inte ensam om detta) uppskattar när veckorna igen innehåller mer fasta punkter i tillvaron och alla kommer tillbaka från sina resor, sommarstugor och husvagnssemestrar. 
För mig innehåller veckorna t ex de återkommande måndagsbesöket på bibblan, att äntligen få träffas sin bönegrupp igen för att där dela livet, tron och bönen med varandra. Fredagsmys med familjen. Med mera.

Denna höst har det skapats en ny tradition och det är att ca 1 gr i veckan, när jag hämtat dottern på förskolan, gå och käka mellis, spela spel och umgås med människor, i olika åldrar och från olika länder, på Marongas hörna. 

Jag känner verklig tacksamhet till den kvinna som skapat denna mötesplats här i samhället och då kan man ju undra hur stor tacksamhet som alla de invandrare och asylsökande känner som funnit denna mötesplats.

Här kan ni läsa tre artiklar om Maronga - en glädjespridare för många!




På måndag ska jag gå till Biblioteket och lyssna på Maronga "Minnen från kriget", då hon kommer dela med sig av sin livshistoria. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar