tisdag 25 november 2014

Köttfri dag

Bild: Ulrika Pousette
Jag testade nyligen ett recept som jag hittade i MerSmak - Pasta rosso med vitlöksfrästa champinjoner
Så enkelt och så gott! Detta recept fann jag under rubriken "Mera vego åt folket", och efter att ha testat detta recept måste jag erkänna att jag blev sugen på att hitta fler liknande som hela familjen kan tycka om. Hoppas boken "Mer Vego - Mat för hela familjen" finns på bibblan :-)

Receptet inspirerade mig verkligen till att börja laga mer vegetariskt och tänka mer vego när jag planerar familjens middagar. Av ohejdad vana åker köttbullarna, falukorven och fiskpinnarna ner i kundvagnen. De kommer säkerligen att fortsätta att ligga där, för detta är inte ett blogginlägg som handlar om att sluta äta kött, men ett inlägg som vill inspirera mig och andra att äta mer vegetariskt till vardags. Det finns ju så oerhört många goda vegetariska recept och dessutom känns det spännande för smaklökarna. Inte nog med det; att välja vegetariskt kan kanske vara den enskilt viktigaste handlingen för att minska matens växthusgasutsläpp.

När jag läser på internet omkring detta att välja en allt mer vegetariskt kost så finner jag mycket inspiration , uppmuntran och mängder av recept som jag blir sugen att testa. Men jag upptäcker samtidigt att det av någon märklig anledning provocerar väldigt många av oss västerlänningar när det t ex införs en köttfri dag på skolorna. Varför? Kan det också vara så att jag vi har fått en lite väl skev uppfattning kring vårt behov av kött, dvs att vi har fått för oss att vi har ett väldigt stort behov av kött när vi i själva verket inte har det.

Jag har tidigare inte tänkt så mycket på att en så enkel handling som att byta ut ett mål i veckan till vegetarisk är en oerhört bra insats för miljön och även för hälsan. Så, nu gör jag slag i sak och bryter en av mina sämre vanor och ser fram emot att vidga mina vyer :-)

Mer vego åt folket! Mer vego åt mig och min familj!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar